Elever i 1. klasse skal gennemføre Screening for læsevanskeligheder.
Screeningen skal
- medvirke til, at skolerne bedre kan identificere elever med læsevanskeligheder og yde dem faglig støtte tidligt i deres skolegang
- bidrage til, at skolerne får et bedre fagligt grundlag for at opdage de elever, der har behov for at gennemføre Risikotest for ordblindhed.
Sådan gennemfører I screeningen
Screeningen er klasebaseret og foregår via et digitalt redskab på læs1.dk.
Redskabet giver en systematisk og ensartet vurdering af elever overalt i landet, samtidig med at det over tid kan bidrage med viden om sammenhængen mellem elevernes sproglige udfordringer og faglige udvikling senere hen.
Den enkelte kommune eller skole beslutter hvem, der gennemfører vurderingen. Det kan fx være dansklæreren.
Gå til screeningsredskabet på læs1.dk (læs1.dk)
Opfølgning på screeningen
I kan bruge resultaterne af screeningen til at tilpasse undervisningen til elevernes kompetencer og forudsætninger.
I kan også bruge resultaterne til at iværksætte særlige sproglige tiltag målrettet de elever, som viser tegn på læsevanskeligheder.
De elever, der udviser specifikke tegn på læsevanskeligheder, skal have tilbud fra skolen om at tage Risikotest for ordblindhed.
Læs vejledningen til screeningen på emu.dk (emu.dk)
Sammenhæng med øvrige evalueringer i folkeskolen
Screening for læsevanskeligheder hænger tæt sammen med de øvrige sprog- og læseevalueringer i folkeskolen:
- Sprogvurdering i børnehaveklassen
- Risikotest for ordblindhed
- Folkeskolens Nationale Færdighedstest i 2., 4., 6., og 8. klasse
- Ordblindetesten
Tilsammen udgør de en systematisk opfølgning på den enkelte elevs sprog- og læseudvikling. De giver mulighed for tidligt at opspore eventuelle sprog- og læsevanskeligheder og for at tilrettelægge sprog- og læseindsatsen, så den passer bedst muligt til den enkelte elev.