Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en række anbefalinger, som skoler og fritidstilbud kan bruge i dialogen om, hvordan og hvor meget skærme inddrages i børnenes hverdag.
Anbefalingerne er suppleret med konkrete eksempler fra skoler og fritidsinstitutioner, der på forskellig vis har taget aktivt stilling til brug af skærme hos dem.
Anbefalinger til grundskolen
Fælles rammer for brug af skærme
- Ledelsen sætter retning for skærmbrug på skolen
- Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug
- Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen
- Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug
- Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme
Begrænsning af digitale distraktioner i skoletiden
- Indfør mobilfri skole
- Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider
- Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen
- Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse
God balance mellem analog og digitalt baseret undervisning
- Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt
- Giv plads til analog læring
- Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling
Anbefalinger til fritidstilbud
Fælles rammer for brug af skærme
- Sæt fælles retning for brug af skærme i fritidstilbud
- Brug fritidstilbuddets fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug
- Gå i dialog med de unge og børnenes forældre om brug af skærme
Begrænsning af digitale distraktioner i fritidstilbud
- Indfør mobilfri fritidstilbud
- Rammesæt brug af skærme i fritidstilbud
- Lad dialog om skærmbrug bidrage til børn og unges digitale dannelse
Balance i udbuddet af aktiviteter i fritidstilbud
- Brug kun skærme til aktiviteter, der skaber deltagelses- og udviklingsmuligheder for børn og unge
- Tilstræb variation og alsidige pædagogiske aktiviteter
- Inddrag arbejdet med digital dannelse i den pædagogiske udvikling
Om anbefalingerne til grundskole og fritidstilbud
Anbefalingerne er baseret på et forsigtighedsprincip, da skærmenes langsigtede konsekvenser for børn og unges sundhed og trivsel ikke er tilstrækkeligt veldokumenterede.
Styrelsen for Undervisnings og Kvalitet har inddraget eksterne eksperter og praktikere med viden om pædagogik, didaktik, digital og analog læring samt klasseledelse, for at kunne udarbejde anbefalingerne. Derudover har styrelsen talt med børn og unge og set på Sundhedsstyrelsens anbefalinger til skærmbrug generelt.