Elevernes alsidige udvikling er en del af folkeskolens formål
Elevernes alsidige udvikling er en central del af folkeskolens formålsparagraf. I samarbejde med forældrene skal folkeskolen give eleverne kundskaber og færdigheder, ligesom skolen skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling. Elevernes alsidige udvikling skal således tænkes ind i de enkelte fag og emner.
Elevernes alsidige udvikling kommer blandt andet til udtryk gennem arbejdet med at styrke elevernes kreativitet, selvstændighed, nysgerrighed og engagement i undervisningen. Ligeledes kan den alsidige udvikling handle om, at eleverne oplever at have kontrol over deres egen situation i skolen, og at opnå forståelse for, at de kan bruge og udvikle deres styrker og læringsområder. Via fagenes fokus på elevernes alsidige udvikling sigtes der yderligere på, at eleverne udvikler deres sociale kompetencer og evner til at samarbejde med andre.
Lovgivning og relevante paragraffer
- § 1 hvor elevernes alsidige udvikling er en del af folkeskolens formål
- § 10 stk. 4 om at undervisningen i de enkelte fag og emner skal fremme elevernes alsidige udvikling